CD | 399 Kč |
Album In/Out/In ukazuje, že newyorská kapela je duchovní příbuzná s post-Dead tradicí, která je pozoruhodně stabilní od 90. let. Převzato z různých nahrávek pořízených v letech 2000 až 2010 by se těchto pět skladeb dalo nazvat „jamy“, i když Ranaldo (zapřisáhlý dlouholetý fanoušek Dead) se nedávno ohradil a raději je označil za „extrapolace“. To je spravedlivé, protože tyto někdy se opakující, často bez sólové kusy vděčí více dopředu hnaným kytarovým symfoniím Glenna Brancy než prostornějším exkurzím Dead. Přesto si tyto písně libují ve své svobodě a první dekáda tisíciletí byla pro Sonic Youth obzvláště volným časem. Usadili se ve smlouvě s Geffenem, aniž by museli dávat góly; vlastnili studio, Echo Canyon, postavené z peněz headlinera Lollapaloozy, takže mohli nahrát cokoliv, co zahráli; a provozovali vlastní vydavatelství SYR, přes které mohli vydávat hudbu, která se možná nevešla na alba velkých vydavatelství. To vše vysvětluje nejen to, proč skladby na In/Out/In vůbec existují, ale také proč spolu znějí tak koherentně, přestože byly nahrány v různých letech, místech a situacích. Mít prostor k prozkoumávání – nebo prostě jen dělat to, co chtěli – pomohli Sonic Youth prohloubit jejich charakteristický zvuk. Proto vznášející se skladba „In & Out“ zahučená Kim Gordon, nahraná v roce 2010 na zvukové zkoušce v Kalifornii a ve studiu kapely v New Jersey, zní jako vysněná verze noční můry „Out & In“, nahraná o deset let dříve na Echo. Kaňon. (Obě skladby se objevily na kompilaci Three Lobed Not The Spaces You Know, But Between Them z roku 2010, ke které jsem napsal poznámky k vložce.) „Machine“, převzato z The Eternal z roku 2009, hraje jako zhuštěná verze „Out & In,“ se sekajícími akordy Ranalda a Moora prorážejí beaty bubeníka Steva Shelleyho, jako by se vyhýbali provozu. Nejlepší skladbou In/Out/In je otvírák „Basement Contender“, eskalující cesta, která připomíná prvotřídní vystoupení Velvet Underground, a – bezpochyby proto, že byla natočena v Moorově a Gordonově domě v Massachusetts – vyzařuje náladu šťastného hraní bez jiného cíle než vesele hrát.
Ve skutečnosti velká část kouzla In/Out/In pochází z pocitu, že se poflakujete v cvičební místnosti Sonic Youth a sledujete, jak celý den improvizují. Zánik kapely byl překvapivý a nenechal žádnou šanci na rozlučkové album nebo turné. Ranaldo a Shelley se pilně starali o své archivy a Shelley nedávno zmínila, že už nezbylo mnoho studiového materiálu, takže je možné, že toto bude jejich poslední celovečerní neživá verze. Pokud ano, je to výstižné. Sonic Youth byli vždy velmi společenskou kapelou – podporovali kolegy hudebníky, vydávali desky s ohledem na fanoušky a obecně přiměli lidi, aby se cítili součástí neformálního klubu, kterému čtyři členové poskytli
Skladby:
1. Basement Contender 09:34
2. In & Out 07:35
3. Machine 03:37
4. Social Static 11:41
5. Out & In 12:14
Rok vydání: 2022